Фериботът Свищов-Зимнич в плен на ледовете по Дунав
Заради образувалия се ледоход по река Дунав, от миналата сряда фериботът Свищов-Зимнич не осъществява курсове, съобщи неговият управител инж. Никола Попов. Плавателният съд е скован от ледени блокове край свищовския бряг до пристанището. По думите на управителя многобройни са запитванията по телефона за “отваряне” на този по-кратък прездунавски път както от български, така и от турски и румънски фирми, ползващи услугите на ферибота, но засега движението на автомобили се пренасочва към Дунав мост. В момента в пристанището са блокирани около 20 плавателни съда. Цялата акватория на порта е замръзнала. Според инж. Попов, ледоходът е предимно от румънската страна на реката. Ледените блокове при свищовския бряг са с дебелина от около 20 сантиметра, а порт Свищов не разполага с ледоразбивач. Стана ясно, че до момента никой не е идвал да изчислява опасността от повреда на плавателните съдове, въпреки притесненията на корабособствениците.
При нормални метеорологични условия фериботът Свищов-Зимнич осъществява по 8 курса дневно, а при интензивен трафик е имало и извънредни курсове. Загубите от спирането му за момента се изчисляват към 150 хил. лева, докато при местния порт те са с около 50 хил. лева повече. Опасност от повреди на плавателните съдове съществува, но тя е свързана и с топенето на леда, и със скоростта на вятъра, поясни инж. Попов. Той си припомни последното замръзване на Дунав при Свищов през 1962 година. Тогава се наложило взривяване на ледовете, което така и не успяло да предотврати наводнение на ниските градски части край брега. Днес той смята, че пристанището не е застрашено от наводнение. Има обаче вероятност от заливане на брега в по-ниската му част при покачване на водния стоеж вследствие на по-обилното топене на алпийския стяг. По данни на Хидрометеорологичната станция в града ледоходът в свищовския участък на река Дунав е достигнал 80 %, а нивото на реката продължава да се понижава. Последният температурен рекорд в Свищов тази зима е от 10 февруари, когато живачният стълб е паднал до минус 18.9 градуса.
Дунавско дело
При нормални метеорологични условия фериботът Свищов-Зимнич осъществява по 8 курса дневно, а при интензивен трафик е имало и извънредни курсове. Загубите от спирането му за момента се изчисляват към 150 хил. лева, докато при местния порт те са с около 50 хил. лева повече. Опасност от повреди на плавателните съдове съществува, но тя е свързана и с топенето на леда, и със скоростта на вятъра, поясни инж. Попов. Той си припомни последното замръзване на Дунав при Свищов през 1962 година. Тогава се наложило взривяване на ледовете, което така и не успяло да предотврати наводнение на ниските градски части край брега. Днес той смята, че пристанището не е застрашено от наводнение. Има обаче вероятност от заливане на брега в по-ниската му част при покачване на водния стоеж вследствие на по-обилното топене на алпийския стяг. По данни на Хидрометеорологичната станция в града ледоходът в свищовския участък на река Дунав е достигнал 80 %, а нивото на реката продължава да се понижава. Последният температурен рекорд в Свищов тази зима е от 10 февруари, когато живачният стълб е паднал до минус 18.9 градуса.
Дунавско дело